Fujifilm X-T2 vs X-Pro2 – analiza

Podczas naszych warsztatów wielu z Was pyta, czym właściwie różnią się modele X-Pro2 oraz X-T2. W tym tekście chciałbym zwrócić uwagę na podstawowe różnice dzielące te dwa aparaty.

Pozwolicie jednak, że zacznę od tego, co te aparaty łączy, a łączy je bardzo wiele.

Cechą charakterystyczną dla FUJIFILM jest standaryzacja każdej generacji aparatów. Co znaczy, że każda generacja zostaje wyposażone w tę samą matrycę i procesor, dając tym samym taką samą jakość obrazu niezależnie od półki cenowej.

Oba modele wyposażone zostały w trzecią generację procesora Fujifilm o symbolu Pro. Należy więc spodziewać się tej samej mocy obliczeniowej w obu modelach oraz dostępnych dzięki niemu funkcji (efekt ziarna, symulacja filmowa ACROS).

Także w obu przypadkach występuje 8-kierunkowy joystick wyboru punktów autofokusa.

Tak samo w przypadku matrycy. Modele zostały wyposażone w 24 milionową matrycę APS-C X-Trans III, której znakomite osiągi pod względem reprodukcji detali i plastyki obrazu są efektem wieloletnich badań i doświadczeń w obrazowaniu. Więcej o niej możecie przeczytać w artykule dostępnym pod linkiem.

Podsumowując podstawowe cechy wspólne… Należy spodziewać się tej samej jakości obrazu.

 

A teraz o różnicach.

Modele różnicują cechy zewnętrzne, a co za tym idzie rodzaj fotografii do jakiej są przystosowane.

X-Pro2 to poręczny aparat reporterski, skonstruowany w stylu „a’la dalmierz”, z hybrydowym wizjerem umieszczonym po lewej stronie. Aby uzyskać najlepsze wyniki w trudnych warunkach pracy, posiada zwartą konstrukcję, która nie posiada elementów, które w łatwy sposób można uszkodzić. Jednym słowem w plecak i do roboty…

Hybrydowy wizjer. Co to oznacza? Jest to konstrukcja przypominająca dalmierz. Możemy z niego korzystać w 2 podstawowych trybach – optycznym i cyfrowym. W przypadku trybu cyfrowego korzystamy po prostu z wysokiej klasy EVF, jest to rodzaj wizjera znany z aparatów bezlusterkowych. Dzięki niemu możemy na żywo podejrzeć jak będzie wyglądać nasze zdjęcie.

Tryb optyczny to ciekawostka. Wizjer o kącie widzenia obiektywu 16mm pozwala nam obserwować fotografowaną scenę, a nawet wiele sytuacji, które dzieją się naokoło. Po zamocowaniu obiektywu o innej ogniskowej widoczna będzie ramka, które określa kadr dla konkretnej ogniskowej. Ze względu na występującą dla wizjera paralaksę (wizjer nie znajduje się w osi obiektywu), zostanie ona skorygowana po ustawieniu ostrości.

W ostatnim czasie zaktualizowane zostało oprogramowanie X-Pro2, które przede wszystkim zrównało algorytm autofokusa z modelem X-T2. Można się spodziewać, że będzie działał on tak samo dobrze.

Aparat X-T2 to sprzęt przede wszystkim dla fotografów, którzy porzucają systemy DSLR lub decydują się na najwyższą jakość obrazu i pracy na bezlusterkowcu. Jest to w pełni profesjonalny aparat mogący zaspokoić nawet najbardziej wymagającego użytkownika. Konstrukcja aparatu została oparta o klasyczny design lustrzanki małoobrazkowej, z centralnie umieszczonym wizjerem i pokrętłami ekspozycji umieszczonymi na wierzchu body. Jako akcesorium możemy dołożyć do niego grip, który podnosi parametry aparatu – tryb BOOST pozwala fotografować w 14 kl/s, możemy korzystać z 3 baterii jednocześnie, co wydłuża czas pracy do ok. 1000 zdjęć, jednocześnie grip jest ładowarką dla dwu akumulatorów, posiada też gniazdo słuchawkowe, aby monitorować dźwięk podczas nagrań filmowych.

Ze względu na swoją konstrukcję, X-T2 dedykowany jest do pracy z wysokiej klasy zoomami Fujinon. Aparat swobodnie można wykorzystać w pracy z tematami wcześniej trudno dostępnymi dla bezlusterkowców – dzika przyroda, sport, fotografia lotnicza.

Podstawową funkcją dla fotografii, która odróżnia X-T2 od X-Pro2, to niestandardowe ustawienia autofokusa śledzącego. Zostały one rozbudowane, a możliwość wyboru wielu czynników potrafi bardzo ułatwić pracę. Więcej na temat tego rozwiązania przeczytacie pod tym linkiem.

Nie możemy zapomnieć o trybie filmowym… Tak, X-T2 filmuje 4K. Mało tego. Pozwala na zewnętrzny zapis materiału opartego o logarytm – F-Log 4K. Więcej o trybie filmowania pod linkiem.

 

FUJIFILM oba modele traktuje jako flagowce. Są to profesjonalne narzędzia dla wymagających fotografów, a różnice między nimi to wypadkowa Waszych potrzeb.

 

Marcin Gołąb

Be Sociable, Share!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.